اینستاگرام جزو صدرنشین های شبکه های اجتماعی می باشد. اگر ما به دنبال برند سازی در اینستاگرام هستیم باید به صورت ویروسی بازاریابی کنیم. بازاریابی ویروسی در واقع به اشتراک گذاشتن پیام های ما با دوستان و آشنایان می باشد که این نکته در فعالیت تجاری ما در اینستاگرام حائز اهمیت می باشد با استفاده از این شبکه اجتماعی می توان کاربران عادی را به مشتریان وفادار تبدیل نمود.
اینستا گرام به دلیل پر طرفدار بودن و محبوبیت فراوان در بین شبکه های اجتماعی مکان مناسبی برای برند سازی و رشد کسب کار ما می باشد . در صورتی که درست و صادقانه وارد این عرصه شوید می توانید در زمان مناسب به هدف خود برسید و صاحب یک کسب و کار اینترنتی خوب شده که حتی در تصور خود هم به آن فکر نمی کردید . با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام فرصتی مناسبی را برای فعالیت های تجاری ایجاد کرده است باید آموزش لازم در این زمینه را هم جدی گرفت و به صورت اصولی پا به این عرصه گذاشت در غیر اینصورت در چشم انداز تعیین شده هرگز به آن چیزی که انتظار داشتیم نخواهیم رسید.
معمولاً خرده فروش ها به اینستاگرام علاقه فراوانی دارند. از هر ۲۰۰ هزار آگهی دهنده در اینستاگرام، تعداد خیلی زیادی از آگهی ها مربوط به کسب و کار های کوچک و متوسط و می باشد که معمولا بیشتر آن ها مربوط به حوزه تجارت الکترونیک می باشد.
وقتی صحبت از برند و برندسازی میکنیم، باید نگاهی نیز به عصر حاضر داشته باشیم و نمیتوانیم اهمیت شبکهی اجتماعیاینستاگرام را نادیده بگیریم. گرچه لزومی ندارم ما بین شبکههای اجتماعی مختلف، اینستاگرام را برای برندسازی انتخاب کنیم، اما میدانم که بسیاری از شما از کاربران فعال آن هستید و قطعاً اینستاگرام یکی از انتخابهای شماست. اینستاگرام به فیس بوک متعلق است و عملکرد آن نیز شبیه توییتر می باشد. مسئله ای که باعث محبوبیت فراوان اینستاگرام در بین افراد شده است، قابلیت تصویری خوب اینستاگرام می باشد.
افزایش فالور اینستاگرام و آنچه باید بدانید
اول: زمان مناسب ارسال پست در اینستاگرام
در صورتی که می خواهید شاهد افزایش فالوور اینستاگرام صفحهی برند شخصی خود و افزایش لایک های پستهای خودتان باشید، باید به کاربری فعال در این شبکهی اجتماعی تبدیل شوید. گذاشتن پست در زمان مناسب و جذابیت برای مخاطبان یکی از این رازهاست. اگر میخواهید یک زمانبندی اولیه داشته باشید سعی کنید با روزی ۳ بار ارسال پست (البته با فاصلهی زمانی) شروع کنید. به این دلیل که میدانم ارزش اینستاگرام برای پرسونال برند شما چقدر زیاد است در رابطه با بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام توضیحاتی به شما خواهم داد:
زمان مناسب بستگی به ماهیت پست شما دارد
پستهای شما بسته به ماهیتی که دارند باید در ساعتها و روزهای خاصی منتشر شوند. فرض کنید میخواهید تصویر یک میز غذا را منتشر کنید. پس بهتر است که در ساعاتی نزدیک به ناهار یا شام این پست را در صفحهی اینستاگرامتان منتشر کنید و نه در زمانی که اکثر مخاطبان شما سیر شدهاند و تصویر، برایشان آنچنان جذابیتی نخواهد داشت. همینطور اگر میخواهید یک معمای فکری مطرح کنید، ساعت ۱۲ شب زمان مناسبی نخواهد بود. چرا که ذهن اکثر مخاطبانتان خستهاست.
زمان مناسب بستگی به مخاطب شما دارد
باید ابتدا مخاطبان برند شخصی خودتان را در اینستاگرام بشناسید و سپس محتوایی جذاب برای آنها قرار دهید. شناخت مخاطبان به این موضوع وابسته است که مخاطبان اینستاگرام خود را از کجا جذب میکنید؟ آیا دوستانی دارید که شما را معرفی میکنند؟ آیا مشتریانتان را به اینستاگرام دعوت میکنید؟ آیا این دانشجویان شما هستند که در صفحهی اینستاگرام شما را دنبال میکنند؟ سپس باید متناسب با روحیات و سلایقشان پستهای خوبی را به اشتراک بگذارید. درواقع شما باید بدانید که محتوایتان برای چه کسانی جذاب است و این افراد در چه ساعاتی از روز به اینستاگرام سر میزنند.
فاصلهی زمانی مهم است
انتشار پستهای پشت سر هم و بدون فاصله زمانی در اینستاگرام موجب اثر منفی میگردد. دیدن پستهای مختلف از یک شخص احتمالاً برای مخاطبان شما جذاب نخواهد بود. پس سعی کنید فاصلهی زمانی ۳ تا ۵ ساعته را بین ارسال پستهایتان درنظر بگیرید. همینطور این را بدانید که میانگین عمر مفید یک پست در اینستاگرام حدود ۴ ساعت است و بعد از گذشت این زمان، لایک و کامنت زیادی دریافت نخواهد کرد. پس شاید لازم باشد برای فعال بودن در این شبکه اجتماعی، بعد از ۴-۵ ساعت، پستی دیگر منتشر کنید.
در اینستاگرام صحبت از لحظات است
در اینستاگرام بیش از هرچیز صحبت از ثبت لحظات است. پس سعی کنید پستهای خودتان را در همان لحظات رخداد و تصویر برداری منتشر کنید (یا حداقل کاری کنید که اینطور بهنظر برسد). مثلاً اگر از یک روز برفی عکس گرفتید، آن را در روزی آفتابی منتشر نکنید! همینطور اگر اتفاق مهمی رخ داده و میخواهید در اینستاگرام خود چیزی از آن منتشر کنید، این کار را بعد از افتادن تب آن خبر انجام ندهید.
دوم: ارجاع دادن به اینستاگرام
یکی از بهترین راهها برای افزایش فالور اینستاگرام، ارجاع افراد مختلفی است که در طول روز با آنه به هر طریقی برخورد میکنید. همهی ما با افراد گوناگونی آشنا میشویم. با مشتریان، دوستان جدید، همکاران و حتی دوستانِ دوستانمان. این افراد میتوانند از بهترین و با کیفیتترین فالورهای شما باشند که به دلیل آشنایی اولیه با شما، حضوری فعالانه در اینستاگرامتان خواهند داشت. این توصیهها را دنبال کنید:
مشتریان جدید و قدیمی را دریابید
در هر شغلی که هستید، راهی پیدا کنید تا مشتریان جدید و قدیمیتان را وارد پیچ اینستاگرام خود کنید. مثلاً به آنها بگوئید برای اطلاع از تخفیفات میتوانند اینستاگرام شما را دنبال کنند. همینطور طراحی یک کارت (مشابه کارت ویزیت)، به صورت اختصاصی برای معرفی پیج اینستاگرامتان میتواند به شدت جذاب باشد.
از دوستیهای جدید غافل نشوید
دوستی هایتان را به اینستاگرام پیوند بزنید. هروقت با فردی جدید آشنا میشوید که احساس میکنید فعالیتی هرچند مختصر در اینستاگرام دارد، او را به اینستاگرام خود ارجاع دهید.
دنیای آنلاین را هم درنظر بگیرید
یک راه خوب برای کسانی که فعالیت خوبی در دنیای آنلاین و خصوصاً وبسایتها دارند این است که دکمهی معرفی اینستاگرام خودشان را در جایی از وبسایت قرار دهند. در حاشیه مطالب، انتهای متنها و گوشهکنار وبسایتتان (اگر وبسایت دارید) اینستاگرام خودتان را معرفی کنید.
همینطور احتمالاً ایمیلهایی را در طول هفته برای دیگران ارسال میکنید. بسیار عالی خواهد بود تا در انتهای ایمیلهای کاری خودتان، حساب اینستاگرامتان را نیز قرار دهید. این کار مخاطبان شما را برای فالو کردن اینستاگرام شما ترغیب خواهد کرد و میتواند نقش خوبی در افزایش فالور اینستاگرام شما داشته باشد.
سوم: به محتوای اینستاگرام خود روح ببخشید
باورش سخت است که هنوز برخی افراد این موضوع را نمیدانند: پستهای اینستاگرام شما برای گرفتن لایک، کامنت و به اشتراکگذاری (که به شدددت موجب افزایش فالور اینستاگرام میشود) باید جذاب و با کیفیت باشند. در این مورد نیز چند توصیه برایتان دارم:
کیفیت و رنگ تصاویر
از تصاویر با کیفیت (و نه چندین بار کپی شد!) استفاده کنید. فیلترهای رنگ را اعمال کنید. خود اینستاگرام اعلام کرده که فیلترهای رنگی که در اختیار شما قرار داده، به شدت بر روی افزایش لایک و به اشتراک گذاری پست های اینستاگرام شما مؤثر است. سعی کنید تا حدودی با اصول عکاسی آشنا شوید. از شما نمیخواهم که دوربین حرفهای در دست بگیرید. بلکه میخواهم با همان دوربین تلفن همراه خود، برای پیج اینستاگرامتان عکسهایی عالی بگیرید.
متن نوشته
در نوشتن متن زیر تصاویر و توضیحات عکس نهایت دقت را کنید. محتوای آن توسط بسیاری از مخاطبان شما مورد بررسی قرار میگیرد. گرچه اینستاگرام شبکهای اجتماعی بر محور تصاویر است و توصیه میکنم که اساس پستهای شما بر مبنای تصویر باشد. میتوانید از متننوشتههای جذاب نیز استفاده کنید. میتوانید نمونهی متن نوشتههای پیج «توی پرانتز» را در زیر مشاهده کنید.
ویدئو
آمارها نشان میدهد مخاطبان اینستاگرام علاقهی زیادی به دیدن ویدئوها دارند. آنها عاشق تصاویر هستند و در ویدئو میتوانند تصاویر زیادی ببینند. اینکه شما دقیقاً کجا هستید، چه کار میکنید، چه کسی در کنار شما ایستاده و دقیقاً چه حرفی میزنید. اگر میخواهید پیج اینستاگرام جذابی داشته باشید و مخاطبانتان پستهای شما را با یکدیگر به اشتراک بگذارند (و در نتیجه افزایش فالور داشته باشید) سعی کنید برخی حرفهایی که میخواهید بنویسید را در قالب ویدئو از خودتان ضبط کنید.
همانطور که کمی قبلتر اشارهای مختصر کردم سعی کنید به اتفاقات روز و مهم جامعه که برای مخاطبان شما جالب و مهم هستند واکنش نشان دهید، پست ارسال کنید و یا از چیزی که ارزشش را دارد حمایت کنید.
استوری
اگر به پستهای خودتان ایمان و اعتماد پیدا کردید؛ و اگر به این باور رسیدید که اکثر کسانی که پست شما را میبینند آن را لایک میکنند حالا وقت استوری گذاشتن است. استوریها به مراتب بیشتر دیده میشوند و باعث میشود مخاطبان شما را بهیاد بیاورند، به پیج شما مراجعه کنند و پستهای اخیرتان را ببینند. و وقتی آنها خوششان بیاید، پستهای شما را با دوستانشان به اشتراک میگذارند و این یعنی افزایش فالور اینستاگرام.
میتوانید رقابت و انگیزه ایجاد کنید
وقتی به دیگران بگوئید «فلان کار را انجام دهید تا شاید برندهی جایزهی ویژهی ما شوید» آنها به احتمال نه چندان کمی، پست اینستاگرام شما را با دوستانشان به اشتراک خواهند گذاشت. خصوصاً وقتی طی هفتهها متوجه شوند این مسابقات کاملاً جدی و واقعی است. همینطور پرسیدن سوالات هوش (که با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوانید به هزاران مورد از آنها برخورد کنید) آنها را ترغیب کنید تا برای شما کامنت بگذارند و دوستان خودشان را تگ کنند. [تگ کردن اصطلاحی است به این معنا که مخاطبانِ شما برای پست اینستاگرام شما کامنتی میگذارند و با تگ کردن دوستان خود در همان کامنت، آنها را نیز متوجه کامنت خودشان بر روی پست شما میکنند. مثلاً پاسخ تست هوش شما را در کامنت میدهند و دوستانشان را تگ میکنند تا آنها نیز بدانند که او چه جوابی به این سوال داده. این یعنی دوستان آنها برای مطالعهی کامنتشان به پست و پیج اینستاگرام شما مراجعه میکنند و احتمال دارد شما را نیز فالو کنند. پس این نیز به معنی افزایش فالور اینستاگرام شما خواهد بود.
چهارم: تعامل با مخاطبان در اینستاگرام
تعامل با مخاطبان در اینستاگرام بسیار مهم است و از مهمترین استراتژیهای افزایش فالور اینستاگرام میباشد. البته راهکارها و استراتژیهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که من به مهمترین موارد آنها اشاره میکنم:
اولویت با مخاطبان اینستاگرام خودتان است
قبل از اینکه مخاطبان جدیدی را فالو کنید، ارتباطاتان را با مخاطبان فعلی پیچ اینستاگرامتان به حد استاندارد برسانید. پاسخ کامنتها را بدهید، سوالات را جواب بدهید و از کنار درخواستها به سادگی نگذرید. اینکار باعث میشود مخاطبان، به شما اعتماد کنند و باور کنند که شخصی واقعی و از جنس خودشان پشت این پستهای ارزشمند اینستاگرام وجود دارد.
در بحثهای داغ اینستاگرام شرکت کنید
احتمالاً در میان مخاطبانتان، پیچهای پر بازدید نیز وجود دارند. وقتی میبینید یک پست، تعداد کامنت زیادی دریافت کرده، وارد بحث شوید، پاسخ مخاطبان دیگر را بدهید و نظراتتان را به صورتی پخته بیان کنید. این کار باعث میشود تا خوانندگان کامنتهای آن مطلب با شما و طرز فکرتان آشنا شوند. این کار به شدت به برند شخصی شما و افزایش فالور اینستاگرام شما کمک خواهد کرد.
ارزش قائل شوید
قاعدتاً شما هم علاقهمندیهایی دارید و احتمالاً شما نیز در اینستاگرام افرادی را دنبال میکنید. سعی کنید اگر از پست کسی خوشتان آمد آن را لایک کنید و نظرتان را با کامنت بگذارید. با افراد نخبهای که پستهای عالی را به اشتراک میگذارند از طریقدایرکت (پیام خصوصی) ارتباط برقرار کنید، از آنها تشکر کنید و اگر لازم است خودتان و کسب و کارتان را معرفی کنید. دقت کنید منظورم این نیست که برایشان متن تبلیغاتی ارسال کنید! (خیلیها مرتکب این اشتباه بینتیجه میشوند). اگر هم سیاست شما بر این است که هیچکس را فالو نکنید (که به نظر مخاطبانتان خیلی خودخواهانه بهنظر خواهد رسید)، موارد قبل یعنی پاسخ به کامنتها و شرکت در بحثهای داغ را رها نکنید.
پنجم: استفاده از رنگهای روشنتر
انستیتو تکنولوژی Aditya Kholsa ماساچوست به همراهی چندین سازمان دیگر به بررسی آنچه باعث محبوبیت یک عکس میشود پرداختند. در این تحقیق که با عنوان What Makes an Image Popular منتشر شده، از ۲.۳ میلیون عکس موجود بر روی فلیکر نمونهگیری شد. نتیجه تحقیق نشان از اهمیت رنگها در محبوبیت تصاویر دارد. همانطور که مشاهده میکنید تصاویری که از رنگهایی تیرهتر بهره میبرند در مقایسه با تصاویر مزین به رنگ روشن، تنها نیمی از محبوبیت آنها را دارند. بنابراین تا حد ممکن میزان روشنایی عکسهای خود را افزایش دهید(اینستاگرام به ابزاری پیش فرض جهت نیل به این هدف تجهیز شده اما در استفاده از آن نباید زیادهروی کنید) و از رنگهای قرمز، زرد و آبی روشن استفاده کنید.
در کنار این موارد، راهکارهای تجربی دیگری مانند بهاشتراکگذاری مطالبی که افراد بتوانند با آن ارتباط برقرارکنند و مشترکاتی با خود در آن بیابند، انتشار مطالب در زمان مناسب، فالو کردن دیگران، کاملکردن شرح حال خود، طرح سوال در کپشنها، انتشار پست بهصورت دورهای و البته نه به تعداد زیاد و استفاده از فیلترهای مختلف نیز تاثیراتی مثبت دارند.
در صورتیکه توصیههای دیگری برای افزایش تعداد فالوورها دارید و یا از یکی از راهکارهای موجود در این مطلب استفاده کردهاید، خوشحال خواهیم شد در قسمت نظرات نوشتههای شما را نیز در این مورد بخوانیم.
ششم: نیازی به مربعی بودن عکسها نیست!
اینستاگرام = عکسهای مربعی! این تساوی، محدودیتی است که ما در ذهن خود ایجاد کردهایم تا به سراغ یافتههای جدید نرویم اما واقعیت این است که هیچ نیازی به مربعی بودن عکسها نیست. با توجه به اینکه نسبت استاندارد در اکثر دوربینها ۲:۳ است عکسهای افقی یا عمودی با ابعاد واقعی جذابتر خواهند بود و از سوی دیگر برنامههای آنلاین متفاوتی وجود دارند که به شما این امکان را خواهند داد تا بدون برش تصویر آنرا به همان صورت منتشر کنید. برنامه Instasize برای iOS، برنامه NoCrop for Instagram برای اندروید و برنامه Cropic برای ویندوز از جمله این برنامهها بهشمار میآیند.
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که توسط اینستاگرام بلاک شده باشید و با پیغام Action Blocked مواجه شده باشید . حال سوال مهمی که اینجا مطرح می شود چگونه از این بلاک شدگی رها شویم :
وقتی که اینستاگرام شما بلاک می شود معمولا ۳ ساعت، تا ۴ هفته طول می کشد تا مجددا حساب کاربری شما فعال شود. اما چه کاری می توان انجام داد تا این پروسه سریعتر انجام شود؟ برای این منظور میتوانید درخواستی به اینستاگرام بفرستید تا حساب شما را مجددا بررسی کند. چگونه؟ در ادامه، چند روش مختلف برای ارتباط با Instagram را به شما آموزش میدهیم.
یکی از این روش ها ثبت کردن درخواستی مبنی بر رفع بلاک شدن است برای این منظور کافیست زمانی که این پیغام را دریافت کردید، گزینه Tell Us را فشار دهید تا بتوانید به اینستاگرام در مورد اشتباه پیش آمده بنویسید.
پس از این کار اینستاگرام از طریق ایمیل و با سوالات امنیت و درخواست ارسال عکس برای تشخیص اینکه شما یک آدم واقعی هستید پس از گذشتن چند روز شما را از مسدودی در می آورد .
دومین روش از بخش منوی تنظیمات و ثبت درخواست رفع مسدودی می باشد وارد پروفایلتان شوید به بخش تنظیمات رفته وارد بخش Report Problem شده و گزارشی از مسائل مختلف به اینستاگرام دهید.
از بین گزینه ها Something isn’t Working را انتخاب کرده و فرم مربوطه را با این متن پر کنید :
?Hi, I’ve noticed that my Instagram account has been suspended. I don’t know the reason for this blockage, but you should know that I’m a real person. Would you please recheck my suspension